Hemköp: ”Vi hade aldrig fixat det här själva”
Kan vi kalla det en makeover? Ja det kan vi. När Hemköp i Lindesberg skulle renoveras var det inte bara gamla väggar som skulle rivas och nya byggas. I planen låg att renovera hela övervåningen, byta golv, bygga ett nytt utelager och en helt ny kundparkering.
– Vi har verkligen förnyat hela butiken, konstaterar Johan Eriksson, en av de tre delägarna till butiken som huserar i fastighetsbolaget Trophis lokaler.
”Ovärderligt”
Pilotage projektledde arbetet och att ha någon som håller i taktpinnen och har hundra koll på läget är avgörande, menar Johan.
– Det var många parter inblandade, det blev som en tioveckors koreograferad dans med tunga maskiner och hantverkare, där kunder skulle kunna fortsätta handla och personal arbeta. Vi hade aldrig kunnat fixa det här själva.
Det handlade om att få till en smart planering, att göra saker i rätt ordning och dela upp arbetet i sektioner. Så att kunder och personal påverkades så lite som möjligt.
– Jag minns första byggmötet vi hade med alla hantverkare. Det var bråttom och det gällde att vara tydlig och sätta tonen direkt och där var Pilotages hjälp ovärderlig, berättar Johan.
Tidsplanen sprack
När insidan var klar var det dags för utsidan. På grund av att kommunens detaljplaneändring drog ut på tiden dröjde det med bygglov vilket gjorde att hela tidsplanen sprack.
– Plötsligt kunde vi inte fortsätta, hela arbetet pausades. Vi grävde och rev det vi kunde, vi förberedde oss så bra det gick så att vi kunde komma i gång när vi väl fick bygglov, berättar han.
”De satte ner foten åt oss”
Det blev flera brottningsmatcher med myndigheterna för att det inte skulle dra ut på tiden ytterligare.
– Pilotage drev alla de frågorna och skötte kommunikationen åt oss vilket betydde oerhört mycket. De satte till exempel ner foten när kommunen ville förhala processen ännu en gång. Jag och vi behövde inte göra något åt det alls – så skönt!