5 nov 2025

Att växa och samtidigt bevara kulturen – hur gör man?

Hur bevarar man företagets kultur när organisationen växer snabbt? Hur får man nya kollegor att känna sig hemma från start? Vad krävs för en riktigt bra onboarding? Take it away Therese Sundman!

Therese Sundman är regionchef på Pilotage sedan ungefär ett år tillbaka. Det var inte längesedan hon själv var ny på jobbet.
– För mig var det viktigt att det vi hade pratat om under rekryteringen faktiskt var på riktigt. Det visade sig snabbt att det var så och det skapade en trygghet hos mig och gjorde att jag snabbt kom in i jobbet och kunde fokusera på hur vi ska nå vår vision.

Tydlig riktning
Vi på Pilotage befinner oss just nu på en tillväxtresa. Planen är att ha dubblat styrkan fram till år 2028. Vad är då viktigt att tänka på? För det första handlar det om att som företag ha en tydlig riktning, poängterar Therese.
– Det är superviktigt att vi är tydliga med vart företaget är på väg, att visionen är väl förankrad. Just nu växer vi och vi kommer bli betydligt fler de kommande åren, då är det viktigt att alla står bakom den och känner sig delaktiga i den resan.

Involvera alla
För att alla ska känna sig delaktiga behöver alla involveras på olika sätt.
– Jag som regionchef gör inte det här på egen hand, alla är med och det är jätteviktigt. Samarbetet bidrar till att vi lär känna varandra ännu bättre, menar hon.
Inför en nyrekrytering har till exempel alla möjlighet att lämna synpunkter på annonsen, flera är även med under själva rekryteringen. Och under onboardingprocessen delas ansvaret upp.
– Några får exempelvis ansvara för att gå igenom vår styrmodell med fokus på våra attityder med den nya kollegan, en annan hjälper till med dator, telefon och ledningssystem och en tredje sätter sig ner och berättar mer om hans eller hennes pågående arbete och projekt. Alla nya kollegor får även en egen lots, som finns där och stöttar i vardagen.

Den röda Pilotagetråden
Som ny medarbetare ska du hela tiden se en röd tråd. Den ska vara tydlig från det att du läser annonsen tills att du tar klivet in i företaget. Det ska till exempel vara glasklart att vår styrmodell är central, att vi tar våra attityder och beteenden på största allvar. Att det inte är någonting vi bara säger utan att vi lever som vi lär.
– Det vi har pratat och berättat om under rekryteringen känner du igen när du kommer hit, det blir en naturlig övergång, förklarar Therese.

Viktiga kulturbärare
De som har varit med länge är viktiga kulturbärare. De hjälper till att föra kulturen framåt och se till att den växer tillsammans med företaget. Det är något som faller sig väldigt naturligt här – att bidra, dela med sig, vara öppna och bjuda in till samtal och vara närvarande på kontoret, berättar hon.
Och på tal om närvaro – en dag i veckan vigs åt kontoret.
– Vi är mycket ute i projekt, därför har till exempel vi på kontoret i Stockholm en specifik dag när vi alla är här. Vi behöver träffas, inte minst när vi växer så mycket som vi gör nu.
Förutom en vigd kontorsdag ordnas även gemensamma frukost, workshops och AW.

”Ingen egen agenda”
I början av hösten välkomnade vi på Pilotage flera nya kollegor och enligt Therese blev resultatet av hela det här arbetet vi gör – med kultur och onboarding – så tydligt.
– Det känns redan så självklart att de ska vara här och det är ett kvitto på att vi är bra på att fånga in nya kollegor. Alla här är supernöjda med sin onboarding, det är jag också.

Ja, du har varit här ett år, hur var introduktionen för dig?
– Jag kände direkt att Pilotage var precis som man hade beskrivit det under rekryteringen. Jag kom in i arbetet och blev snabbt en i gänget. Jag är övertygad om att det är tack vare att vi arbetar så aktivt med våra attityder, det skapar en trygghet och öppenhet. Vi lever som vi lär. Det finns ingen missunnsamhet eller egen agenda. Vi litar på varandra vilket gör att vi också blir trygga med varandra.

Våra attityder = allt!
Vi på Pilotage nöjer oss aldrig med riktigt vass kompetens eller stolta case. För oss betyder våra attityder allt. Hur lyder de? Och vad innebär de – egentligen? Läs om vår styrmodell här!